De geschiedenis van de radio in België: Radio Maeva

Radio Maeva was de lokale radio die jarenlang over een groot deel van Vlaanderen beluisterbaar was. Ziehier het verhaal van een radiostation dat in een minimum van tijd groeide tot een zeer goed beluisterde Vlaamse radio en volgens sommigen evolueerde tot een potentieel gevaar.

Het ontstaan up
Rudy Van AccoleyenSterrekundelaan te UkkelWe situeren de zomer van 1980. Ex-Mi Amigo Rudy Van Accoleyen (foto links) zocht een ploeg samen voor de oprichting van een nationaal station. Op dat moment was er het succes van Radio Contact. Er was ook de tolerante houding van Wallonië tegenover het nieuwe fenomeen en het laatste Mi Amigo-avontuur vanop de Magdalena was een flop. Deze drie factoren hebben ongetwijfeld als motivatie gediend voor Rudy om met een landpiraat te beginnen. Hij deed beroep op Peter Hoogland (Franky De Bouw), zijn broer Patrick Van Accoleyen alias Patrick Valain en zijn ex-medewerkers Ron Van Plas en Ben Van Praag. Verder werd er beroep gedaan op platenruiters die actief waren in Vlaanderens bekendste discotheken.

De naam Maeva komt van een reisbureau die de naam toen (even) niet meer gebruikte.

Om van start te gaan moest eerst worden gezocht naar een sterke zender. Niet zo eenvoudig om iemand te vinden die een zender in elkaar kon steken van 1000 Watt. Gelukkig was er Noël D'Hondt uit Heusden bij Gent die de nodige middelen had om een dergelijke zender in elkaar te steken.
Op 24 mei 1981 werd een eerste volwaardige uitzending op de frequentie 103,50 MHz in de ether gestuurd. Het was een vooropgenomen programma door Patrick Valain dat werd gestart door Ron Van De Plas. Daarna maakten Ben Van Praag en Ron Van De Plas een live programma.

Na enkele dagen was de ontvangst bevredigend en na enkele maanden was Radio Maeva vrije radio nummer 1 qua ontvangstbereik, qua luisterdichtheid en qua populariteit.
Er werd uitgezonden vanuit een klein dakappartement in de Sterrenwachtlaan te Ukkel. Er werd gekozen om van uit de agglomearie Brussel uit te zenden omdat Radio Contact min of meer ongestoord met hoog vermogen in Brussel kon uitzenden. De programma's waren praktisch allemaal vooraf opgenomen op cassette. In een hoekje was er een studio om alles aan elkaar te monteren. Toch waren er drie blokken met live presentaties. Tussen 06:00 en 09:00 was er de Wekkerwacht. Lunchexpress was geprogrammeerd tussen 12:00 en 14:00 en na middernacht was er twee uur lang Nachtclub. Na een tijdje werd ook het nieuws rechtstreeks gebracht. De muziekkeuze varieerde van de klassieke evergreens, Belgische producties tot hedendaagse pop. (foto: appartementsgebouw studio - Sterrenwachtlaan te Ukkel)

Dat Patrick Valain een zeezender verleden had kon je duidelijk merken bij op Radio Maeva. De hele organisatie was eigenlijk opgezet als een radiostation vanaf zee. De programma's werden her en der opgenomen in thuisstudio's. Iedere zaterdag was er een bijeenkomst voor het afleveren van de bandprogramma's. De medewerkers kregen een witte plastic zak. Hierin zaten de nieuwe platen, lege banden voor de opnames en richtlijnen voor de nieuwe opnameweek.

Het groeiend succes up
Het Maevasucces was gemakkelijk te verklaren. Een groot deel van dit succes was te verklaren aan het enorme bereik. Een groot deel van Vlaanderen werd bereikt met het grote vermogen van de zender. Zelfs in grote delen van Limburg was de ontvangst vrij goed.
De luisteraar werd volgens de mening van critici ook ontrokken aan de realiteit. Er werd gezeverd, gelachen en er was constant ontspanning en de mensen voelden zich daarbij betrokken.
Dagelijks kwamen een 100-tal brieven binnen. De inhoud van de enveloppes varieerde van een eenvoudige verzoekplaat of stickeraanvraag tot één of meerdere briefjes van duizend frank, als steun om de nieuwe zender te bekostigen. Er werden ook foto's, tekeningen, uitnodigingen en zelfs hele liefdesbrieven geschreven. Ook werden de meest vreemde voorwerpen gebruikt om een bericht te sturen. Zo had Ben Van Praag een vaste schrijfster die er in slaagde een volledige rol toiletpapier vol te schrijven met een lofzang aan Radio Maeva.

Net zoals de zeezenders vroeger deden, organiseerde Radio Maeva ook de welbekende drive-in-shows. De aanvragen van de Vlaamse dancings waren talrijk. Per weekend werden er een twintigtal shows georganiseerd.

Radio Maeva en de meeuwOm de ontvangst in West Vlaanderen te verbeteren werd in september 1981 een extra zendmast geplaatst op de top van de Kluisberg. De bedoeling was het signaal van Ukkel terug uit te zenden richting West Vlaanderen op een nabijgelegen frequentie. De opstelling van de antenne werd goed in de gaten gehouden door Radio WLS die ook uitzond op de Kluisberg. Beheerder van Radio WLS was toen Dirk Otte. Er werd een klacht ingediend door Radio WLS en eigenaardig genoeg heeft de overheid pas ingegrepen toen de zendmast volledig gemonteerd was. "Het is goed mogelijk geweest dat men als doel had Radio Maeva zoveel mogelijk geld te laten uitgeven aan de installatie en daarna nog eens voor de afbraak", luidde het bij Radio Maeva. Ook werd gemeld dat Dirk Otte en de inbeslagnemers daarna samen zijn gaan eten, maar dit is nooit bewezen geweest. West Vlaanderen heeft toch wel enkele weken tijdens de periode eind augustus - begin september 1982 kunnen genieten van de uitzendingen van Radio Maeva. De geluidskwaliteit was abominabel. Het geluid was overstuurd en er was een metaalachtige vervorming te horen. Hoogstwaarschijnlijk was dit te wijten aan een slechte modulatie van de straalverbinding. Naar het schijnt was de straalverbinding vergund. De verbinding was aangevraagd door een aannemer uit de streek die beweerde dat hij dat nodig had om de communicatie te bevorderen tussen zijn verschillende ploegen.
Uiteindelijk heeft Radio Maeva de zendmast dus terug moeten afbreken.

Radioreclame was toen nog verboden. Radio Maeva speelde het toch voor elkaar om massa's geld binnen te rijven. Buiten de Maeva-drive-in-shows werd er verdoken reclame gemaakt. Patrick Valain verklaarde in een reportage van Panorama dat het station per drive in show er 5500 BEF (137 €) aan over hield. Tijdens de hoogdagen werd er op een weekend tot 35 drive-in-shows gegeven. Ook de mobiele studio, die regelmatig stond opgesteld voor bedrijf X of handelszaak Y bracht geld in het laadje. Later werd radioreclame verkocht aan 30 BEF (0,75€) per seconde. Volgens sommige insiders werd een (belastingsvrije) winst gehaald van twintig miljoen BEF (400.000 €).

1 jaar radio maeva

Het almaar stijgend Maeva-succes kon evenwel niet beletten dat het intern ging rommelen. Nauwelijks zes maanden na de startdatum stapten enkele medewerkers op omdat ze het oneens waren met de puur commerciële instelling van Radio Maeva. Sommigen vonden dat ze ook recht hadden op een deel van de inkomsten die door Patrick werd beheerd. Die eersten die het aftrapten bij Radio Maeva vonden onderdak bij Radio Contact en Radio Seven. Vervangers werden snel gevonden. Patrick Valain vond dat DJ's uiteindelijk minder belangrijk waren. Voor hem was enkel het station belangrijk. Er zat een zekere logica in deze werkwijze, zolang ze niet werd gebruikt als excuus om de gratis geleverde diensten van de medewerkers voor eigen gewin te benutten. De rotatie van medewerkers schaadde toen de populariteit nauwelijks.

Het eerste bezoek van de ordediensten gebeurde op 19 januari 1982 en de zender werd meegenomen. In de namiddag kwam Radio Maeva terug in de lucht met een zwakker vermogen. De luisteraars werden opgeroepen om een protestmeeting in Sint-Pieters-Leeuw bij te wonen. Het motto van de protestmars van Maeva voor jou, Maeva door jou. Deze oproep werd beantwoord door 4000 fans en de radio voelde zich gemotiveerd om terug te beginnen uitzenden met een vermogen van een kilowatt. Ook een handtekeningactie met als doel "het voortbestaan van Maeva" werd een groot succes. In het totaal werden hiervoor 894.612 handtekeningen verzameld.

Luister naar een presentatie van Ben Van Praag.

Het nieuws verzorgd door Ben Van Praag, het tijdsein en het programma De Muziekcocktail met Fred Van Den Bosch (8 januari 1982).

Verzoekbus met Patrick Valain (27 juni 1981).

Het nieuws verzorgd door Ron Van De Plas, het tijdsein, Ben Van praag met het popmuseum. (27 juni 1981).

Het middagprogramma Eet Smakelijk (27 juni 1981)

De tipparade met Peter Hoogland (27 juni 1981)

Nachtwacht met Ronny Van Gelder

Info over de drive-in-show en reclame voor de derde Maeva-elpee (november 1982).

Noorderlicht met Tony Van Rode met het jingle-item (2 november 1982).

Radio Maeva medewerkers
vlnr: Luk Jonkers - Benny Baeten - Tony Franken - Eric Hofman - Edu De Groot - de benen van Erwin Bergmans - Patrick Van Dam - Peter Hoogland - Rob Colijn - Ben van Praag - Jeroen Mulders - Arie van Loon - Tineke Dubois - Fred Vandenbos - Tony Van Rhode - Patrick Valain - Eric De Roeck - Bert De Groef (Johan Henneman) - Marc Hermans - Ricky De Jong - Theo Van de Velde

Radio Maeva - mobiele studio


Het potentieel gevaar up
Maeva truckKort daarop volgden nieuwe inbeslagnames en Radio Maeva organiseerde protestmeetings op de Grote Markt van Sint-Niklaas en Brussel. Deze meetings werden beantwoord door duizenden fans. Het publiek werd zodanig gesensibiliseerd dat er op een bepaald moment voor hardere acties moest worden gevreesd. De vrachtwagenbestuurders dreigden de Ring rond Brussel af te zetten, een onbekende liet weten dat hij de kabels van de televisiedistributie zou doorknippen en enkelen begonnen met zenders rond te rijden om de BRT-uitzendingen te storen.
Radio Maeva werd een potentieel gevaar; een gevaar waar de politieke wereld zich van bewust werd en dat de legalisatieregeling zou gaan beïnvloeden. Radio Maeva was het gespreksonderwerp van de doorsnee-Vlaming vaak als grote voorstander maar met een steeds groeiende groep fervente tegenstanders.

Deze tegenstanders waren in eerste instantie de lokale radio's die kortbij 103,50 MHz uitzonden en werden weggedrukt door het sterke zendsignaal. Anderen verweten dat Radio Maeva een commerciële onderneming was. De zender werd talrijke keren in beslag genomen. Het was blijkbaar helemaal geen probleem om dezelfde dag opnieuw een zender aan te kopen ter waarde van vele tienduizenden BEF.

De nieuwe initiatieven up
Ondertussen steeg het aantal lokale radio's en het was moeilijk om het grote zendbereik te behouden. Radio Maeva nam op 24 februari 1982 de frequentie van Radio Brabo 101,80 MHz uit Antwerpen over en begon direct met het uitzenden van de klassieke Maeva-programma's gedurende vijf uur per dag. Dit was niet moeilijk want praktisch alle programma's waren opgenomen op cassette. Er werd nog geprobeerd om Radio Maeva-zenders op te starten in Gent, Brugge, Aalst, Dendermonde, Heist-op-den-Berg en Tienen maar dat was van korte duur. Deze zenders werden vlug in beslag genomen. Op 6 mei 1982 verscheen het decreet waarin de organisatie en de erkenning van niet openbare radio's werd beschreven. Dit decreet verbood de ketenvorming tussen lokale radio's. Rudy van Accoleyen hoopte toch een erkenning te krijgen op een nationale frequentie, eventueel op de middengolf.
Op 21 mei 1982 organiseerde Radio Maeva de eerste Maeva-nacht in de Oktoberhallen te Wieze. In tegenstelling met Radio Contact, die internationale vedetten liet optreden in Vorst Nationaal, kwam Radio Maeva aantreden met de Vlaamse Showwereld. Die avond was de toeloop fenomenaal. Naar schatting zakten meer dan 10.000 fans af naar Wieze. Het feest duurde van 19:00 tot 07:00. Ook deze manifestatie was een puur winstgevende zaak want de Vlaamse artiesten traden gratis op. Radio Maeva was toen de enige zender met groot bereik die hun producties draaiden en uiteraard werd alles gedaan om dit zo te houden.

Op de plaatsen waar Radio Maeva niet goed was te ontvangen, werd gestart met Radio Maeva Lokaal. In ruil voor financiële hulp zonden lokale radio's verschillende programma's van Radio Maeva uit. Na verloop van tijd bleek Radio Maeva Lokaal echter geen succes en werden die initiatieven gestaakt.

In juni 1982 werd de zender terug in beslag genomen. Enkele uren later was de radio terug in de lucht. Echter de dag daarna waren de ordediensten weer present en werd eveneens de zendmast en het appartement verzegeld. Er werd toen radio gemaakt in diverse noodstudios zoals in de garage van Noël D'Hondt in Heusden.

Radio Maeva - de witte villa 1Radio  Maeva - de witte villa 2Enkele maanden later verhuisde Radio Maeva van Ukkel naar Asse. De radio had toen net de dertiende inbeslagname meegemaakt. Het komische was dat het gerecht hun verzocht te verhuizen. Er werd een leegstaande villa gevonden in Asse kortbij de Dendermondse Steenweg die gelegen was op een hoogte van 124 meter boven de zeespiegel. Enkele medewerkers zoals Ben Van Praag en Marc Hermans kochten dit pand dat bijna stond te verkrotten. Er werd een mast opgericht met een hoogte van 65 meter. De gevel werd in het wit geverfd. Er werd vlug gesproken over "De witte villa".

Luister naar het lied van de witte villa

"De witte villa" werd door de bepaalde insiders snel omgedoopt tot "De Maeva Auschwitz-villa". Er werd een stevige muur rond het eigendom gebouwd voorzien van prikkeldraad. Aan de ingang stond een bord met de melding "verboden toegang". De ramen werden verstevigd en later was er ook één gevaarlijk uitziende waakhond te bespeuren op het terrein. Volgens de medewerkers was dit nodig om enerzijds het volk op afstand te houden omdat het station toen zeer populair was. Radio Maeva had ook vele vijanden die deze radio liever weg wilden. Tevens waren er de vaste medewerkers Ben Van Praag, Arie van Loon en Marc Hermans die hier hun vaste stek hadden en liever wat privacy hadden.

Gedurende de jaren dat Radio Maeva uitzond, gaf men voortdurend het beeld dat er werd uitgezonden vanuit een vijftal verschillende studio's. Er waren wel een paar live-programma's maar het grootste gedeelte van de programma's werd vooraf opgenomen op cassette. Daarom werden nooit opendeurdagen gehouden alhoewel daar vraag naar was. Hoogstwaarschijnlijk zou de luisteraar diep teleurgesteld zijn van wat hij zou zien. Tenslotte zouden de medewerkers die daar verbleven moeilijk nog wat privacy hebben gehad.

Op 25 maart 1983 werd het zendvermogen opgedreven. Er werden 2 keer 8 dipolen gemonteerd in de mast. Richting Brussel werd er met 1500 Watt uitgezonden, richting Vlaanderen was dat met 3000 Watt.

Radio Maeva

De 16de inbeslagname gebeurde op 26 april 1984. De ordediensten namen toen alles mee wat maar ook met de radio had te maken. Patrick Valain zag toen dat het niet meer houdbaar was om met een hoog vermogen op 103,50 MHz uit te zenden. Er dan werd besloten om als eerste vrije radio boven de 104 MHz uit te gaan zenden. Dankzij de uitstekende 105,70 MHz en de prima locatie kon men met een lager zendvermogen een even groot deel van Oost Vlaanderen en Vlaams Brabant bestrijken.

De Onfrisse ideeën up
Vervolgens ging het bergafwaarts met de radio. Eerst was er de beschuldiging van een sabotage op de antennemast van het nabijgelegen Radio Seven. Het was alom bekend dat Radio Maeva dreigementen stuurde aan alle stations die te dicht bij hun frequentie zaten. Vervolgens werden twee Maevabeheerders aangehouden in verband met een gewapende overval te Opwijk waar een 1.500.000 miljoen BEF (350.000€) werd gestolen. Deze berichten en de rotatie van medewerkers deden de luisteraar veranderen van radiostation. Radio Maeva bleef ook aanhouden met haar verouderde radioformule die eruit bestond steeds plaatjes aan elkaar te praten met groetjes van luisteraars en met steeds minder ter zake doende informatie.
Het einde van Radio Maeva up
Parick DubateauRadio Maeva werd echter nog steeds keer op keer opgepakt en verloor uiteindelijk door snel opeenvolgende inbeslagnames aan belangrijkheid. Binnen het station ontstonden eind 1983 serieuze meningsverschillen. Er kwam een opsplitsing tussen Patrick Valain en de groep Ben Van Praag - Mark Hermans - Arie van Loon. Naast dit meningsverschil was er ook een ernstige ruzie ontstaan tussen de Maeva-organisatie en hun public-relationsman Patrick Dubateau (foto), de schoonbroer van Sylvain Tack die eigenaar was van de oorspronkelijke zeezender Radio Mi Amigo.

Ben van Praag en enkele andere medewerkers werden overgehaald door Patrick Dubateau, die inmiddels door het bestuur aan de deur was gezet, om voor Radio Bravo te gaan werken. Dubateau vertelde dat hij zendtijd had gehuurd op de Ross Revenge, de nieuwe schuit van Radio Caroline. De heren waren in de wolken maar al vlug bleek dat het Radio Bravo-project een verzinsel was van Patrick Dubateau.

 

Radio Maeva antennemast Radio Maeva - La Dernère Heure - 28/05/1985La Dernière Heure

Het eerste dossier dat Radio Maeva met het oog op erkenning bij de raad voor niet-openbare radio's indiende, werd verworpen. De reden was dat er te veel belang werd gehecht aan popprogramma's. Het bezwaarschrift werd bij de tweede ronde verworpen omdat er volgens de raad plots te veel aandacht werd besteed aan cultuur. Het dossier werd door hen negatief geadviseerd. Toch keurde toenmalig Minister van Cultuur Poma het dossier goed. Om eventuel repressailles te ontwijken was het dus beter om Radio Maeva te erkennen en haar zendbereik eveneens te beperken tot 8 kilometer. Radio Maeva kreeg de frequentie 106,40 MHz toegekend maar moest deze delen met andere radio's. Het mocht enkel maar op maandag uitzenden.

Radio Maeva - gedeelde frequentie

Patrick Valain ging vanuit Asse nog even door met zijn Radio Maeva en startte terzelfdertijd een bedrijfje op onder de naam PPR, waar syndicated radio werd gemaakt. Aan de lopende band werden programma's zonder stationsnaam opgenomen. Bedoeling was om deze opnames door zoveel mogelijk verschillende radio's in Vlaanderen te laten uitzenden. Een soort ketenradio, avant la lettre dus, wat trouwens niet onaardig lukte. De deelnemende vrije radio's kregen de programma's gratis aangeboden wat voor de meesten mooi was meegenomen. Alzo kon PPR tegenover haar adverteerders een ruime verspreiding van hun reclame garanderen.

Intussen gingen Ben Van Praag en Marc Hermans werken voor Radio Kardinaal in Aarschot. Na een tijdje werd Radio Kardinaal geruild voor Radio Lipstick. Er werd gezamenlijk beslist om het station om te dopen in Radio Mi-Amigo. Een cassette-radio waar o.a. Ronny van Gelder, Ferry Eden (ex-zeezender Mi Amigo), Stan Haag (ex-zeezenders Radio Veronica en Mi Amigo) en Herbert Visser (net vooraf werkzaam bij zeezender Radio Monique) te horen waren. Het was toen 1985. In de beste Maeva-traditie werd er opnieuw met hoog vermogen uitgezonden en waren er filiaalstations. Merkwaardig genoeg werd door de overheid niet dezelfde heksenjacht ontketend als eerder tegenover Radio Maeva. Veel had te maken met het feit dat er in dezelfde periode een eerste wettelijke kader werd gemaakt, waarbinnen alle lokale zenders ongemoeid werden gelaten. Wilde Radio Mi-Amigo overleven, dan had het eigenlijk geen andere keuze dan het zendvermogen drastisch te verlagen.

De impact van het station werd zwakker, de reclame-inkomsten navenant lager. Uiteindelijk werd de voltallige deejayploeg vervangen. Het hoofdstation bleef in Duisburg zitten en alle satellietstations maakten vanaf toen eigen programma's. Maar ook het vernieuwde Radio Mi-Amigo werd geen succes, vooral het gebrek aan live-programma's werd niet geapprecieerd. Ook het gebrek aan geld betekende dan ook het einde van deze ooit zo beroemde voortzetting van Radio Mi-Amigo.

Er kan worden aangenomen dat Radio Maeva een historisch fenomeen was. Het verscheen zelf in het Guinness Book of Records met de eer in Vlaanderen de meeste zenderinbeslagnames op haar naam te mogen dragen. In het totaal werden 28 zware FM-zenders in beslag genomen.

Extra: luister naar de Maeva story
deel1

deel2

Bekijk enkele foto's genomen onder andere in de studio (1981-1982).

In Boechout werd in 1988 Radio Maeva opgericht. Rudy Ryckewaert was de initiatiefnemer. Er werd uitgezonden op 104,70 MHz en de radio was populair in het Zuiden van Antwerpen. Ook op andere radio's in Vlaanderen werd terug gestart met Radio Maeva. Dit concept heeft twee jaar lang geduurd.

Radio Maeva Bouchout

Met dank aan Luc Nackaerts, Ben Van Praag, archivesradios.be

Enkele anekdotes up
1. Op het einde van de periode in Ukkel - er was toen al even radio gemaakt op de Kluisberg en bij Noël D'Hondt thuis - werd er besloten om het toch nog eens te proberen van in de studio waar alles begonnen was. Het was trouwens het hoogste punt in Ukkel. Het appartement was verzegeld na de laatste inbeslagname en toevallig stond het appartement ernaast op dat moment te huur. De beheerraad vond er niks beter op dan dat lege appartement te gaan huren. Er werd daar een noodstudio geïnstalleerd en Arie, Marc en Ben gingen daar programma's maken. De zegels werden verwijderd van het originele appartement. Een criminele activiteit min of meer zou het verschil niet meer maken werd er gedacht. In dat appartement werd wat aftandse apparatuur neergepoot, alsmede een nepzender. Die nepzender was een lege doos die was gevuld met beton. Vanuit die nepzender vertrok een kabel naar het dak maar die werd niet aangesloten aan de antenne. De echte zender stond in het tweede appartement. Het plan was ronduit geniaal. Wanneer de BOB uiteindelijk zou binnenvallen moest op het moment dat de nepzender zou worden ontkoppeld de echte zender worden uigeschakeld.

Het enige wat dan nog ontbrak was een valse disc-jockey. Daarvoor werd een vrijwilliger gezocht en gevonden in de persoon van Peter De Graaf, a.k.a. Pedro. De arme jongen moest eigenlijk zowat de hele dag in die fake studio gaan zitten en doen alsof hij programma aan 't doen was. Peter had zijn vriendin meegebracht en samen speelden ze daar lichamelijke spelletjes om de tijd te doden. Verbazend genoeg duurde dat gedoe een aantal dagen. Ben, Arie en Marc maakten rustig noodprogramma's vanuit het tweede appartement en er werden zelfs weer gewone tape-programma's aangeleverd. Het drietal moest wel heel stil zijn, want niemand - ook niet de andere bewoners van het gebouw - mocht weten dat er in het tweede appartement radio werd gemaakt.

Uiteindelijk viel de politie binnen in de fake studio en het liep als gepland. De echte zender werd uitgeschakeld op het moment dat de mannen van de wet de valse zender loskoppelden. Door het kijkgaatje in de deur kon het drietal zien hoe Pedro in de boeien werd geslagen en weggebracht. Ook hoe de valse zender werd meegenomen. Het was ook het einde van het Maeva-avontuur in Ukkel.

2. Tijdens kerstmis 1982 zaten Ben Van Praag, Arie Van Loon en Marc Hermans in de Witte Villa. Er lagen twee VHF zender-ontvangers in de studio van Noël, de zendtechnicus. Arie en Marc gingen op stap door Asse en belden eerst aan bij een tuinman. Na enkele drankjes stapten ze verder en gingen binnen in restaurant Het Snackske waar een kerstdiner aan de gang was. De chefkok werd geïnterviewd en ook de aanwezige gasten werden voor de microfoon gehaald. Marc en Arie mochten mee aanschuiven en kwamen later op de avond goed voorzien van eten en drinken terug in de studio.

1 april 2000 up
Bijna twintig jaar later kwam Radio Maeva terug op de FM band, echter heel eventjes.

Op zaterdag 1 april 2000 waren opeens op alle frequenties van netwerkradio Family Radio jingles hoorbaar van Radio Maeva. De presentator van dienst sprak overtuigend over de come back van het legendarische station dat ooit half Vlaanderen op zijn kop had gezet begin der jaren tachtig. Een handvol ex-medewerkers zouden terug de typische Maevaprogramma's maken. Onder andere Fred Vand Den Bosch, Eric Hofman en Ben Van Praag presenteerden muziek die toen ook op de legendarische Radio Maeva was te horen.
Men meldde dat vanaf toen Radio Maeva terug nationaal te beluisteren zou zijn via de frequenties van Family Radio. Het werd duidelijk toen 's avonds terug de programma's hoorbaar waren van Family Radio. Het was misschien de aangenaamste aprilgrap van dat jaar omdat heelwat fans hebben genoten van de typische programma's van het legendarische station.

En dan: Radio Verena up
In maart 2000 lanceert ex Maeva-deejay Johan De Vriendt Radio Verena. Bedoeling was om het succes van Radio Maeva voort te zetten. De naam Maeva was toen beschermd. Er was toen een internationaal reisbureau met die naam en ook in Ierland zou de naam een wettelijke bescherming hebben. Ook Rudy Van Accoleyen liet de naam beschermen. Geen Radio Maeva dus, maar wel Radio Verena, een naam die er enigszins op zou moeten lijken. "Radio Verena wordt een professioneel gerund radiobedrijf, dat garant zal staan voor vrolijke, zonnige, gezellige, moderne muziekradio, volledig in de geest van het vroegere Radio Maeva." "De vele fans zullen op hun wenken worden bediend met een mix van hits en gouwe ouwe, nieuws, weer- en verkeersinformatie, prijzen en sfeervolle shows." "Verena wordt de 'personality' radio waar blijkbaar zovelen op zaten te wachten". Dit was er toen te lezen op de website. Volgens Verena waren er reeds heel wat bekende stemmen mee in het project gestapt. Eric Hofman was de eerste die de Verena studio binnenwandelde. Er werd druk onderhandeld met tal van lokale radio's om de nieuwe keten te vervoegen.
Radio Maeva doet het weer op kabelradio Zeven up
Een toevallig gesprek tussen Eric Hofman en Erwin Bergmans lag aan de basis van een reüniefeest, waarna men kabelradio Zeven onder leiding van Didier Vanderveken overtuigde om op 26 en 27 mei programma's uit te zenden in Maeva-stijl. Tijdens de voorbereiding daarvan ontstonden dan weer de plannen om met zoveel mogelijke oude Maeva presentatoren, na het revival weekend, terug prorgramma's te maken.

Radio ZevenRadio Verena had ooit de intenties om een netwerk te worden maar slaagde er niet in om die ambities waar te maken. Uiteindelijk was Radio Verena enkel hoorbaar op lokale Radio Zoe 104,90 MHz te Zoersel. Enige maanden later stapte Radio Zoe over naar de toen nieuwe ketenradio Radio Energy. De ultramoderne studio van Verena lag er ietwat ongemakkelijk en vooral ongebruikt bij.

Het nieuws verspreidde zich uiteraard als een lopend vuurtje en vrij snel werden heel wat oude Maeva medewerkers opgetrommeld om mee te doen. Stilaan groeide het idee tot een gedurfder plan. Radio Zeven draaide hoofdzakelijk Belgisch producties en had dus raakpunten met het de Maeva-stijl. Na twintig jaar hadden bovendien heel wat presentatoren best zin om weer eens radio te maken. De knoop werd doorgehakt. Het reünie-weekend zou een echte revival worden van Radio Maeva. Een tweedaagse aanloop was er op die zaterdag en zondag. Op maandag was het de bedoeling om echt van start te gaan. Alleen kon het helaas niet onder de oude naam want die was in bezit van Rudy Van Accoleyen. Er zou dus moeten worden onderhandeld tussen Radio Zeven en Rudy indien men de naam Radio Maeva terug wilde gebruiken.

Op 12 april 2001 was Arie Van Loon, toen vierenveertig jaar oud, kort na de middag overleden aan een hartstilstand tijdens een fietstocht. Arie debuteerde als deejay bij de zeezender Radio Caroline onder het pseudoniem Hugo de Groot. Nadien werd hij razend populair bij Radio Maeva waar hij ondere andere het nieuws verzorgde. Het was dan ook geen toeval dat hij de voorbije weken één van de centrale figuren was die de comeback van Vlaanderen's populairste vrije radio ooit in goede banen moest leiden. Als eerbetoon werd de Verena-studio, van waaruit de Maeva/Zeven programma's zouden worden uitgezonden, omgedoopt tot Arie van Loon studio.

Radio Maeva terug naar af up
Radio MagdalenaOp 17 september 2001 werd kabelradio Maeva terug Radio Magdalena. Het huwelijk tussen de groep '7 VKR Supergoud' en de Maeva-ploeg liep op de klippen na een hele reeks kleine tot grotere incidenten. Programmaleider Eric Hofman vertelde: "Wij hebben zelfs de kans niet gekregen om op een behoorlijke manier afscheid te nemen. "Wij werden van het ene moment op het andere gestopt". "Net zoals de RTT dat 20 jaar geleden placht te doen". "De kabelzender waarvan de vergunning in handen is van de groep 7 VKR Supergoud verandert voor de vierde keer in minder dan 9 maanden tijd nog maar eens van naam." "Zonder daarbij met de luisteraars en de dj's rekening te houden." "Maeva en haar luisteraars werden zonder pardon de deur gewezen."
Supergoud had toen de kabelvergunning in handen, dus die kunnen gewoon doorgaan met Radio Magdalena. Men greep toen vanaf 18 september 2001 terug naar datgene waar het allemaal mee begon in het voorjaar van 1999 en dat waren oldies dus.

Eric Hofman bleef vechten om Radio Maeva terug op de FM-band te krijgen. Uiteindelijk werd de naam veranderd in Maeva FM en is het dan toch van de grond gekomen begin maart 2003. Eric Hofman was er toen in geslaagd om een overeenkomst te sluiten met vier ex-Radio Mango radio's namelijk in Radio Prima 105,60 MHz uit Brakel, Radio PROS 103,80 MHz uit Denderhoutem, Radio Impuls 104,50 MHz uit Oosterzele en R.O.T. 106,20 MHz uit Arendonk. Ook hier ging het niet van een leien dakje. Aan de filialen was gemeld dat het signaal zou worden verspreid via satelliet. Uiteindelijk werd het signaal verspreid via internet. Het resultaat was dat de uitzendingen regelmatig werden onderbroken. Eric meldde toen dat het signaal zou worden gestreamd via een snelle server van Lazernet. Maar uiteindelijk werden de programma's op voorhand opgenomen en doorgestuurd naar de filialen. Het gevolg was dat geen enkel programma live werd gemaakt. Soms gebeurde het dat er geen nieuw programma werd doorgestuurd en dit resulteerde dat bepaalde programma's zoals Eric Hofman's Cornflakes Show gewoon werden herhaald.

Maeva FMUiteindelijk waren de eerste live uitzendingen te horen in mei 2003. Rond die periode werd het signaal ook verspreid via de ex-Radio Mango frequentie te Lier via 106,40 MHz. Op 10 mei 2003 schakelde Radio Maeva terug over naar non-stop. Voor Radio PROS uit Denderhoutem werd het toen te veel. Een dag later stapten zij uit het project en gingen voortaan samen werken met Radio BRO uit Brasschaat.

Halverwege september was Maeva FM er uiteindelijk in geslaagd om een volledige dagprogrammatie uit te bouwen. Onder andere Ron Van De Plas en Luc De Groot brachtten respectievelijk terug hun legendarisch programma Lunchexpress en Muziek in de file. Zo was Eric Hofman er in geslaagd om praktisch alle Maeva-legendes terug programma's te laten maken en dit zelfs op vrijwillige basis.

Eind december 2003 werd het Maeva FM-netwerk uitgebreid met twee nieuwe frequenties. In Ninove verspreidde Radio Del Sol 106,20 MHz vanaf toen de programmas en in Oudenaarde was vanaf toen Maeva FM hoorbaar via Radio Brouwer 106,30 MHz dat na de Mango-periode even onder de naam MusicFM door het leven ging. Eind april 2004 koos Radio Superstar 107,70 MHz uit Gent eveneens om de programma's door te sturen.

Even later verlieten Ron Van De Plas en Luc De Groot Maeva FM en begin februari 2005 besliste Maeva FM te stoppen met FM-uitzendingen. Volgens Maeva FM voorzag het nieuwe frequentieplan in vele gevallen in een verdere vermindering van zendvermogens met als gevolg een dramatisch verslechterde ontvangst en dus verder teruglopen van lokale reclame-inkomsten. Nog volgens Maeva FM had de lokale radio in Vlaanderen de voorbije 12 jaar alle armslag verloren. Een bewust gecreëerd scenario waaraan de overheid schuld aan had. Omdat het niet langer mogelijk was een rendabel nationaal reclamemedium en radionetwerk uit te bouwen was het niet verantwoord verdere investeringen te doen.

Eric Hofman bleef wel geloven in DRM, de techniek die digitaal toelaat uit te zenden om de korte en middengolf. Resultaat was dat met een aangepaste digitale ontvanger de uitzendingen kraakhelder kon worden ontvangen. Zo was Maeva via BIG M gedurende enkele uren te beluisteren op 6,015 MHz in DRM. Een aangepaste ontvanger was wel noodzakelijk want met een gewone radio hoorde je op die frequentie enkel het geluid dat gelijkt op een modemsignaal.

Enkele jaren later werd DRM afgebouwd omdat het geen succes had.

Bekijk enkele foto's genomen onder andere in de studio van Radio Maeva (1981-1982) - foto 1 2 3 4 5 6 7 8